Sklepy internetowe, tak jak inne serwisy, których działalność opiera się na świadczeniu usług, powinny mieć stronę internetową zawierającą kilka istotnych elementów regulujących działanie firmy. Dzięki nim sklep działa zgodnie z obowiązującymi przepisami. Należą do nich regulamin sklepu internetowego oraz dokument polityki prywatności, znany powszechnie jako RODO.
Czym jest polityka prywatności?
Polityka prywatności jest dokumentem opisującym zasady zbierania oraz przetwarzania danych osobowych przez sprzedającego na jego stronie www. Powinna ona znaleźć się na stronie sklepu internetowego, by spełnić obowiązek informacyjny wobec konsumentów. Niezależnie od tego co sprzedajesz w sklepie internetowym i jaki jest profil działalności twojej firmy, jako przedsiębiorca prowadzący sprzedaż drogą elektroniczną nie należysz do grona osób zwolnionych z obowiązku stosowania RODO.
Czy polityka prywatności i regulamin to to samo?
Często właściciele sklepów internetowych zadają sobie pytanie, czy posiadając regulamin sklepu internetowego, należy sporządzić także osobny dokument dotyczący polityki prywatności. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Regulamin i polityka prywatności to dwie inne rzeczy. Jednak wiele sklepów online zamieszcza w swoich regulaminach dane dotyczące RODO lub odnośniki do tych dokumentów. Zarówno regulamin, jak i polityka prywatności to dokumenty niezbędne na stronie sklepu. Możesz je zoptymalizować do jednego wspólnego miejsca na stronie i zawrzeć tam oba.
Co musi zawierać polityka prywatności?
Podobnie jak regulamin sklepu internetowego, polityka prywatności również posiada punkty, które powinny się w niej znaleźć. Pierwsze informacje w dokumencie to dane firmy. Kolejne ważne kwestie to informacje o prawach osób, których dotyczy polityka prywatności, więc w przypadku sklepów internetowych – konsumentów. W dokumencie należy napisać o celach przetwarzania danych osobowych. W przypadku sprzedaży będzie to realizacja umowy. Inne ważne kwestie to m.in. podstawa prawna, informacja o prawie do cofnięcia zgody na RODO, a także czas, przez który dane osobowe będą przetwarzane.
Polityka prywatności to dokument, do którego konsumenci muszą mieć wgląd. Najlepiej umieścić go w widocznym miejscu strony lub w treści regulaminu sklepu. Należy pamiętać, że istnieje także polityka ochrony danych, która w przeciwieństwie do RODO nie może być udostępniana do wglądu zewnętrznego. Jest ona dokumentem wewnętrznym firmy i nigdy nie powinna być umieszczana na stronie internetowej sklepu.